Köpvillkor & integritet

Hos Siden Selma är det enkelt och tryggt att handla! 

Beställning
På sidenselma.se kan du i lugn och ro fylla din varukorg med härliga sidenprodukter! När du är klar klickar du på din varukorg där du fyller i dina uppgifter och lägger din beställning. Ange korrekt namn och adress. Du kan alltid betala smidigt och säkert direkt med kort eller via din bank. Du har också möjlighet att välja faktura. När du beställer över Internet får du en orderbekräftelse. Siden Selma har inte några faktureringsavgifter eller dolda kostnader. Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. ​

Betalningssätt
I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning eller direktbetalning, du väljer ditt betalsätt efter slutfört köp. Fakturan skickas till den angivna e-posten i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar, du kan enkelt förlänga din tid med 7 extra dagar, utan kostnad. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. Inga extra kostnader tillkommer så som faktureringsavgift eller kortavgift. All kortbetalning sker säkert och smidigt via krypterad koppling.

OBS! Väljer du Klarna kampanj för att betala senare tillkommer en avgift på 29 SEK, klicka vänligen inte i denna kampanj om du inte absolut avser det. Om du råkar klicka i detta kan du ringa Klarna på 08-120 120 10 och ändra detta. 

Siden Selma använder Klarna Checkout. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder det kan räcka med mailadressen. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. När du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.


Vill du ej betala genom Klarna
 kan du beställa direkt via mail eller över telefon. Vi skickar då med en egen faktura från Siden Selma. ​Beställ genom att maila info@sidenselma.se och ange dina uppgifter, artikelnr, samt färg och storlek. Beställningar till inkorgen kan öka leveranstiden något. 

Frakt
Normalt levereras varorna redan efter 2-3 vardagar! Vid beställningar tillkommer 48 kr i fraktavgift inom Sverige. Fri frakt vid köp över 800 kr. De flesta varor av mindre storlek levereras rätt i brevlådan efter scanning. Exempelvis försändelser i storlekstyperna:
-4 örngott
-2 nattlinnen
-5 sovmasker
-2 örngott & en långkalsong/tröja

Hemleverans för större försändelser kan väljas i kassan och debiteras med 100-150 kr. Mindre försändelser delas ut rätt i brevlådan vid order online. Vi packar alltid så platt som möjligt för att möjliggöra utdelning.

Vi skickar varorna så fort som möjligt och dina sidenprodukter levereras direkt i brevlådan eller vid större försändelser till postens utlämningsställe. Paketen ligger hos paketombudet i 14 dagar. Eventuellt outlösta paket debiteras med 150 kr. Ofta behövs giltig legitimation vid uthämtning av paket.

Om någon form av dröjsmål uppstår ber vi dig höra av dig till oss. Det är ej möjligt för oss att ersätta försändelser om bolaget ej meddelats inom rimlig tid. Om mer än två månaders tid passerat finns ej möjlighet till detta.  

Det är ditt ansvar att se till att exakt rätt namn och adress anges, kontrollera din orderbekräftelse, feladresserade försändelser som försvunnit ersätts ej. Vi kan inte ta ansvar för av kunden felaktigt angivna adresser. 

Vi reserverar oss för slutförsäljning. Fraktkostnaden syns alltid i din varukorg. Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket, reklamation görs då till posten. 


Allmänna villkor
Siden Selma AB tillämpar självklart såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. Du kan alltid betala smidigt och säkert direkt med kort, faktura eller via din bank. När du beställer över Internet får du en orderbekräftelse. För att kunna handla hos oss måste du vara 18 år eller ha målsmans godkännande. Genom köp, registrering av användarkonto hos oss och användande av våra tjänster godkänner du våra vid var tid gällande villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga. Alla varor avses återges så nära verkliga färger och texturer som möjigt men olika skärmar kan ha olika bildåtergivning och exakt färgåtergivning på en skärm av ett sidentyg är inte alltid möjligt p.g.a. skillnader i textur. Beställning är bindande frånefter att orderbekräftelse erhållits av kund men du kan alltid byta eller returnera produkter i nyskick. Sidenselma förbehåller sig rätten att neka kund köp. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss. Skulle en vara mot förmodan inte finnas på lager kontaktar vi dig så snart som möjligt. 

Priser
Siden Selma har inte några dolda kostnader och priserna på våra varor anges i svenska kronor eller euro inklusive moms.

Leveranstid & leveransförsening
Vi reserverar oss för slutförsäljning. Fraktkostnaden syns alltid i din varukorg.
Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket. Dessa ersätter vi inte utan reklamation görs till posten. 

Nöjd kund
Vi vill att alla våra kunder ska bli nöjda . Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till service och kundtjänst. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot.

Byte
Vi tillämpar full bytesrätt. Om du av någon anledning inte är nöjd kan du byta ditt plagg inom 14 dagar.
OBS! Sidenunderställ ska sitta löst, siden ska inte sitta som vanliga underställ. Byt ej till en storlek som är för liten. Om sömmarna sträcks håller materialet inte lika länge.  
Du får gärna berätta vad det beror på då vi alltid strävar efter att förbättra vår service. Varan ska returneras i nyskick och i originalförpackning tillsammans med uppgifter om namn, ordernummer/fakturanr och information om vad du vill byta till. Det går jättebra att göra tilläggsbeställningar i samband med ditt byte, bara skriv vara, färg och storlek som önskas.
Siden Selma
Box 1441
751 44 Uppsala
Vi bjuder på frakten till er och du som kund står för returkostnaden till oss, oftast räcker det med ett vanligt kuvert och några frimärken beroende på försändelsens tyngd. Se till att försluta försändelsen noggrant för att undvika skador på vägen. För att kunna lämna tillbaka och byta en vara måste den vara i oförändrat skick. En vara får inte användas. Alla långkalsonger, underställ och varor med undantag för trosor, kortkalsonger, boxershorts, strumpor samt kuddar och täcken får tas ut ur sin förpackning och granskas. Om varan återlämnas i annat skick än nyskick förbehåller vi oss rätten att erhålla ersättning för varans värdeminskning. Vi vill att du ska få nytta av dina sidenvaror & förlänger ofta bytesrätten om ni hör av er! Så snart vi har mottagit varan uppdaterar vi eventuella fakturor och skickar önskade varor. 

Öppet Köp /Returrätt/Ångerrätt

Siden Selma tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Du får gärna berätta vad det beror på då vi alltid strävar efter att förbättra vår service. Varan måste returneras i nyskick och i originalförpackning. Kunden står för returkostnaden. Så snart vi har återfått varan registreras återbetalningen av dina pengar. 

Reklamation
Siden Selma tillämpar Konsumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter. Produkter som tvättats fel utgör inte grund för reklamation, tänk därför på att alltid tvätta siden med enzymfritt tvättmedel så att dina produkter håller så länge som möjligt! Siden är praktiskt & miljövänligt men går inte att behandla som syntetmaterial eller bomull. Alla sidenprodukter måste färgas milt för att materialet inte ska skadas, i blött tillstånd kan därför färgat silke släppa färg. Mörka färger och starka färger kan fälla färg. Äkta naturligt mullbärssilke kan i likhet med ull ha en doft. Påslakan och lakan i sidensatin är känsliga för vassa eller hårda föremål och grova fötter. Vi skriver detta i alla produkter på minst två ställen i produktbeskrivningen och i skötselråden samt på vissa av de fysiska produkterna. Det är ej möjligt att reklamera en satinprodukt med partiell påverkan på materialet efter att ha nötts vid fotändan då detta inte är ett produktfel utan ett resultat av att materialet har kommit i kontakt med något vasst eller grovt. Vi skriver att habutai vår standardkvalité håller längre än satin. På grund av efterfrågan från kunder erbjuder vi ändå satinlakan men dessa är känsligare och skador vid fotändan utgör inte grund för reklamation.

Lös inte ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på den beställda varan. Gör då en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan info@sidenselma.se för att informera om reklamationen.

Om du ej nås av din försändelse måste bolaget meddelas inom rimlig tid, har för lång tid passerat finns ej möjlighet att spåra på posten. Om du har en brevlåda utan lås och försändelsen lämnats i din brevlåda men därefter försvunnit kan ingen ersättning utgå. 


Läs mer om reklamationslagstiftning & hantering här. 

Outlösta paket
Outlösta paket debiteras med 150 kr. 

Rabatter & Presentkort
Rabatter kan generellt inte kombineras. Presentkort kan inte rabatteras. 

Reservation
Vi reserverar oss mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i annonser och trycksaker. 

UTLANDSBESTÄLLNINGAR
Normalt levereras varorna inom 2 veckor. Fraktkostnaden syns alltid i din varukorg. Vi skickar varorna så fort som möjligt och dina sidenprodukter levereras direkt i brevlådan eller vid större försändelser till postens utlämningsställe. Eventuellt outlösta paket debiteras med 200 kr, eventuella tullavgifter till länder utanför EU står kunden för. Ofta behövs giltig legitimation vid uthämtning av paket.

Vi reserverar oss för slutförsäljning. Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening. I sällsynta fall slarvar posten bort brev och paket, reklamation görs då till posten.

Säkerhet & integritet GDPR General Data Protection Regulation

Datasekretess är mycket viktigt för SidenSelma AB och all hantering av personuppgifter sker i enlighet med svensk lag & GDPR. Vi är öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Vi har därför en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas i enlighet med rådande lagstiftning. Du kan läsa mer här. GDPR & integritetspolicy

Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.